söndag 4 januari 2009

En midsommarnattsdröm.


Jag är säkert inte ensam om att under midsommarnatten ha plockat sju sorters blommor att lägga under kudden. Som barn firade jag varenda midsommar i Alträsk, en liten by uppe i Norrbotten som min mamma kommer ifrån. Oftast hade vi midsommarfesten hos en av mina mostrar och på natten gick vi hem därifrån till vår egen sommarstuga som ligger ett par kilometer därifrån. Under promenaden brukade jag roa mig med att hitta sju olika blommor att lägga under kudden och jag minns att det kunde vara något av en utmaning uppe i Norrbotten så tidigt på sommaren. Jag var kanske 9-10 år när jag plockade min första midsommarnattsbukett och den sista plockade jag nog midsommaren 1985, året innan jag träffade min man. Och vad drömde jag om alla de där midsommarnätterna? Ja, ärligt talat ingenting. Få nätter i mitt liv har varit så drömlösa som just midsommarnätterna av någon anledning. Har du plockat blommor under midsommarnatten? Har du drömt något spännande någon midsommarnatt?
Iallafall har jag provat en serie parfymer, som jag först avfärdade som lite tråkiga, kanske de blev osynliga bland alla nedfallna meteoriter, kattdjur och svampskogar? Jag tyckte inte alls att det var något fel på dem, men jag uppskattade dem inte särskilt heller.
Förrän alldeles nyss. Jag hade väl luktat näsan trött på alla moderna och märkliga parfymer och kände en kväll att jag ville avsluta dagen med något lättsmält och trivsamt och bestämde mig för att sätta på några droppar av The Great Empresses of Japan av Romea D`Ameor. Romea D´Ameor är parfymören Pierre Bourdons skapelse. Och... innan jag visste ordet av så sniffade jag belåtet min handled på ett närmast tvångsmässigt sätt. The Great Empresses of Japan är en delikat, skör och alldeles underbar violdoftande liten parfym. Eller liten och liten, den växte nåt alldeles enormt på mig den där kvällen. Det är abolut inte någon soliflore, men på min hud har violen huvudrollen och det på ett väldigt trivsamt sätt. Det finns något pappersaktigt över The Great Empresses of Japan, som utsökt handgjort papper som dränkts in med kostbara esentiella oljor från nyutslagna violer. Den här parfymen stör ingen, men trots sin diskretion finns det en liten motor av värme och styrka i den. Den värms upp på ett underbart sätt och stannar sedan kvar i timmar. Sätter man på en droppe på vardera handled på kvällen, finns fortfarande doftens efterdyningar kvar på huden på morgonen. The Great Empresses of Japan är ett litet lågmält mästerverk, mystisk, undanglidande men också trogen. Det här är en typ av parfym som skulle kunna ge positiva komplimanger från alla håll.
Kanske inget att ta på till den stora festen, men en dag på kontoret eller hemma för sig själv, så går man omkring och bara myser och känner att man bär på en vacker liten hemlighet. Alldeles utsökt och bedårande.
Romea D`Ameor serien består av sju olika parfymer (förstås, som sju sorters blommor!). Förutom The Great Empresses of Japan också The Great Inca Priestesses, The Mistresses of Louis XIV, The Prinsesses of Venice, The Secret Heroines of the Tsar, The Sovereigns of Egypt och The Taj Mahal`s Eternal Love. De är alla lätta, närmast eteriska och ändå mättat blommiga. Förutom The Great Empresses of Japan är jag väldigt förtjust i The Sovereigns of Egypt, men alla är tillräckligt bra för att vem som helst skulle kunna hitta sin egen blommiga favorit.
Visst är en blombukett bunden av en utbildad florist vacker, som ett konstverk med utsökta blommor, allt är genomtänkt och passar ihop. Men, när det gäller midsommarnattens magi kan inget slå de små vildväxnade blommorna man hittar i dikesrenen, det är de som är äkta vara och så känner jag allt mer inför parfymerna i serien Romea D´Ameor. Undrar om man kan sova med dem under kudden?

Inga kommentarer: