fredag 23 januari 2009

Honore des Pres - Sexy Angelic


Tycker du om minimalistiska parfymer? Parfymer som håller sig tätt intill din hud, som en hemlig smekning? Parfymer som doftar enligt principen: din huds doft, fast bättre! En parfym vars doft inte på något sätt stör, men som ändå berör?
Ja, då skulle Honore des Pres Sexy Angelic kunna vara något för dig. Honore des Pres är ett nytt parfymhus och lanserade fem parfymer i november 2008, Sexy Angelic, Chaman´s Party, Bonte´s Bloom, Honore´s Trip och Nu Green. Alla parfymer är 100 % naturliga och parfymören som skapat dem är Olivia Giacobetti, känd för bland annat flera av L'Artisans dofter, till exempel Dzing!, samt också Diptyques Philosykos och Frederic Malles En Passant.
Sexy Angelic har noter av angelika (kvanne) och Calisson, en slags konfekt som tillverkas av mandel, syltad melon och apelsin, karaktäristisk för staden Aix en Provence. Trots att jag vandrat vilse i Aix en Provences gränder har jag tyvärr inte smakat Calisson. Efter den här parfymupplevelsen känns det som ett måste att återvända till Aix en Provence och äta Calisson!
Sexy Angelic gör en rivstart med en ganska stark toppnot av bittermandel och sötma, men den vara bara några sekunder sedan träder de betydligt mildare och försiktigare noterna av sötmandel, angelika, florsocker och en antydan av försiktig citrus och fruktighet in. De är där, de luktar oerhört gott och behagligt, men jag får sitta med näsan nära för att riktigt känna doften. Och jag vill inte för allt i världen missa den, för det här är en riktigt välgjord, vacker och sensuell doft.
Det finns trots allt två saker som stör mig, det ena är namnet. Varför heter doften Sexy Angelic? För mig är den ungefär så långt ifrån sexig som man kan komma. Den får mig att tänka på minnet av en mild parfym, på doften av florsockret som ligger kvar på fatet efter att jag pudrat semlorna, men mest av allt påminner den mig om doften av ett spädbarns fjuniga lilla huvud. Med tanke på det blir namnet närmast... stötande. Parfymen hade så bra klarat sig med att heta bara Angelic eller kanske Pretty Angelic.
När jag har på mig Sexy Angelic ser jag framför mig en gammaldags barnsal på en barnbördsavdelning, rader med små lådor på hjul med nyfödda bebisar i och över dem alla vakar en mycket professionell, kompetent och renlig sköterska i vacker uniform och med de lenaste händer. Jag vet inte om det är hon som doftar så underbart, eller om det är doften av alla de små som satt sig i hennes hår och kläder. När det gäller spädbarn får jag ju medge att det är en doft jag väl känner till då jag har fem barn och ett barnbarn. Kanske upplever du något helt annat om du testar Sexy Angelic?
Ja, vad var det andra problemet med Sexy Angelic? För somliga som läser det här kanske det inte ens är ett problem, men jag brukar ju gilla ganska tunga, starka och fullmatade dofter. Sexy Angelic är så långt ifrån det som man kan komma. Doften är på mig så pass svag att jag nästan skulle kunna spraya mig med den från topp till tå, fortfarande utan att störa någon. Den finns där, utan tvekan och den har god hållbarhet, men sillaget är närmast av typen som snarare parfymerar huden innifrån än lägger sig på hudytan. Vilket ju bara det kan ses som en slags prestation, för jag har aldrig tidigare upplevt det med en parfym. Vore det inte så att jag är rätt rädd om mina dyrbara droppar av Sexy Angelic vore det en upplevelse att testa, att vara parfymerad av den från topp till tå. Så det är ett hett tips till mer förmögna läsare av bloggen!
Nåväl, trots vekheten och namnet sitter jag ändå och sniffar på min handled när jag har på mig Sexy Angelic. Sällan har jag upplevt en renare, mer avskalad och ändå mycket vacker och definitivt väldigt orginell doft. Trots att jag älskar doften av ett spädbarns fjuniga huvud, tror jag inte det är så ofta jag själv egentligen vill lukta så. Kan tänka mig att Sexy Angelic skulle kunna funka bra för att tona ned andra väldigt starka parfymer, ska absolut testa den tillsammans med Tauer´s Lonestars Memory, Comme des Garcons Tar och Robert Piquets Bandit.
Oavsett vad du tycker om tanken på att dofta spädbarn så tycker jag du ska ta chansen att testa Sexy Angelic om den kommer i din väg, den liknar inte mycket annat i parfymväg.
Vill du veta mer om Honore des Pres så kan du kolla här: http://www.honoredespres.com/

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vad roligt att du recenserar en doft från Honore des Pres! Jag är ett fan av Oliva Giacobetti och hennes luftiga kompositioner och har numera Sexy Angelic på min att-testa-lista

rebella sa...

Skulle gärna dekantera ett litet prov till dig, men har för tillfället inga vialer alls. :(

Heter det vialer på svenska???

Anonym sa...

Vials=provrör? Tanken uppskattas i alla fall:)