lördag 24 januari 2009

Honore des Pres - Chaman´s Party


Kan man röka morötter? Nja, förmodligen är det rök av ett helt annat slag som slår emot mig när jag kliver in i schamanens hydda. Honore des Pres Chaman´s Party är riktigt rolig att testa. Det här är på många sätt en lekfull och äventyrlig parfym. Den är rentav imponerande med tanke på att enbart naturliga ingredienser använts, eller iallafall blir jag imponerad.
Där Sexy Angelic inleder med en puff av stark bittermandel inleder Chaman´s Party med en rejält stark rökpuff, och kort därefter följer en doft av nyskivade morötter. Jag gillar det och har verkligen inget emot att följa med till shamanens party. Bilden ovan föreställer en svetthydda, det är en rituell byggnad som har förekommit/förekommer inom det shamanska bältet dvs. Skandinavien, Ryssland, norra Asien samt Nord-och Sydamerika. Jag har aldrig deltagit i någon svetthydde-ritual, men väl badat finsk rökbastu och ja, nu när jag sitter här och skriver blir jag väldigt, väldigt sugen på en rejäl rökbastu. Eller förstås, ännu hellre, en svetthydde-ritual.
Chaman´s party innehåller hemliga afrodisiakum och djungelväxter. Jag köper hela kitet, det här gillar jag. Röknoten finns svävande i bakgrunden genom hela parfymen, då och då kommer kryddnejlika upp till ytan och det finns också inslag av svag sötma, gröna växter och en lite krispig, fräsch blomdoft. Chaman´s Party har inga som helst problem med sillaget, som är gott och livslängden är också riktigt bra. Chaman´s Party är torr till sin karaktär och trots att jag upplever den som lekfull, så är det utan tvekan en vuxen doft.
När jag har på mig Chaman´s Party får jag lust att ta ett riktigt varmbad, med märkliga örter i badvattnet istället för väldoftande badoljor, tända levande ljus och slå på någon suggestiv indiansk trummusik på stereon och... jaja, vissa detaljer behåller jag för mig själv. Det är ju i brist på svetthydda visserligen, men tror det kan vara tämligen svårt att åstadkomma en sån i radhuset, tyvärr!
Chaman´s Party är en intressant olfaktorisk tripp och jag är jätteglad att jag fått prova den. De andra tre parfymerna Nu Green, Bonte´s Bloom och Honore´s Trip är helt okej och som alltid när det gäller parfymer handlar det om personliga preferenser och hudkemi mer än nåt annat, men bland Honore des Pres dofter är det Chaman´s Party som för mig är den klarast lysande stjärnan och med Sexy Angelic som god tvåa.
PS. Jag hoppas att jag inte missförstått namnet, vad jag kunde hitta så betyder Chaman Shaman, men det kan ju lika gärna vara nån rik fransk snubbe som har världens jetset-partyn på Rivieran, vad vet jag.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hihi, din sista mening var riktigt rolig! Jag är nyfiken om du upplever den här morotsdoften i andra parfymer, speciellt innehållandes iris? Serge Lutens Iris Silver Mist doftar nämligen störande mycket morötter på mig de tio första minuterna.

rebella sa...

Man vet ju aldrig. Jag har ännu inte provat Iris Silver Mist, men jag väntar på den... en försenad leverans från TPC; har haft lite otur med dem. :(