onsdag 21 januari 2009

Serge Lutens - Arabie


Innan jag testade Serge Lutens Arabie för första gången så var jag inställd på att få en doftupplevelse av en arabisk bazar med exotiska kryddor, torkade frukter och rökelsedoft. Somliga parfymer är abstrakta, som Serge Noire, medan andra är mer konkreta. Arabie är för mig en mycket konkret parfym.

Ni kanske undrar vad kyrkan här ovan har med saken att göra? Jo, det är en interiörbild av Överluleå kyrka i Boden. Ovanför det engelska inlägget kommer en exteriörbild av samma kyrka.

För ett antal år sedan sommarjobbade jag åt Överluleå församling, mest blev det städjobb. För mig som tycker om vackra miljöer blev det en liten bonus att få städa i den vackra och sakrala kyrkan. Även när man städar infinner sig en liten speciell stämning när man är i en kyrka. Vissa dagar övade organisten medan jag städade och det var de dagar jag tyckte bäst om. Tänk vilken underbar upplevelse att gå omkring och torka damm, pampigt ackompanjerad av Bach.

Nåja, för att återgå till Serge Lutens Arabie? Vad har den parfymen med Överluleå kyrka att göra? Jo, mycket. Men, förmodligen bara för mig. Arabie doftar förstås de saker som jag nämnde ovan, det är söta, torkade frukter, det är aromatiska kryddor och varma träslag. Men, för mig är det också doften av brudrummet i Överluleå kyrka. Arabie doftar av antika ljushållare av mässing, av polerat ädelträ och av tjocka, putsade väggar, av solstrålen som letar sig in genom fönstret och den både sotiga och vaxiga doften av rum där många, många stearinljus varit tända. I min upplevelse av Arabie trollas en brun skål med torkade frukter fram på bordet i brudrummet, det är det enda som inte riktigt stämmer överens med mitt doftminne.

Arabie är en klar favorit för mig, den är varm, söt, kryddig och mycket behaglig. Det är en parfym jag skulle kunna ha på mig riktigt ofta, bortsett kanske från de varmaste sommarmånaderna. Jag är klart förtjust i tunga, orientaliska, varma och lite söta dofter. Skulle jag bara få använda en typ av parfymer i resten av mitt liv så skulle jag välja orientaliska dofter. Arabie tröttar inte ut eller retar, den ger mig ett lugn och en glädje i vardagen. Den är oerhört långvarig, ett par spray på morgonen anas fortfarande sent på eftermiddagen. Den är stark, men inte så stark att risken att överdosera är överhängande. Nej, Arabie är alldeles lagom. Precis lagom mycket av allt som jag gillar i en bra parfym.

Härnäst kommer jag att skriva om något helt annat. Från Serge Lutens ganska tunga och välfyllda dofter till något betydligt mer minimalistiskt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Och jag...gifte mig i den kyrkan. En sommardag för snart tjugofem år sedan, det var varmt, det var vackert och kyrkoherden var så torr som bara den tidens kyrkoherdar kan vara. /Ulysses

rebella sa...

Tack för kommentaren. Jag har gjort en hel del i den där kyrkan, men dock inte gift mig där.